Jelle's Column : Bob Marley One Love

Gepubliceerd op 26 februari 2024 om 21:18

*zucht* het word weer zo’n recensie. Een film die er uit het niets leek te zijn is de film Bob Marley: One Love. Toen ik deze trailer plotseling voor The Zone of Interest vond ik het er zeker interessant uitzien maar ik had ook zo m’n twijfels want zoals vaak later bij deze films blijkt is de trailer beter dan de daadwerkelijke film. Ik besloot dus, als ik ergens in een gaatje in m’n veel te drukke agenda zou kunnen vinden, ik eens zou gaan kijken speciaal voor jullie of het waard is om er naartoe te gaan of dat je beter de Wikipedia-pagina kan lezen. Wat blijkt? Ik moet vaker naar m’n vermoedens luisteren.

Ik zou graag voor je het verhaal samenvatten maar iedereen kent Bob Marley wel (en zo niet, ooit al eens van Wikipedia gehoord?) en zijn zeer bijzondere verhaal. Als er een zanger was die zijn biopic verdiende was het Bob Marley wel want zijn verhaal verdiend om verteld te worden op het grote doek alleen moet je dan wel een ding doen. Wat is dat dan? Fatsoenlijke schrijvers inhuren.

 

still 'Bob Marley: One Love' via TMDB

 

Ik zal je even meenemen in het proces van het schrijven van een script voor een film. Niet het complete proces. Dat is een artikel waard op zichzelf en geen paniek, ik ben het al aan het schrijven. Er zijn twee soorten scripts die geschreven worden. Je hebt een spec-script. Dat is wanneer een schrijver zelf een concept uitwerkt tot een volledig script en dan van deur tot deur gaat in Hollywood om zijn of haar script te kunnen verkopen en dan heb je nog een tweede soort script. Dat is wanneer een producent met het idee komt om nog een persoon uit te melken voor het geld en dan opzoek gaat naar een scenarioschrijver om het script te schrijven. Denk hierbij aan Marvel-films, Star Wars-films en Bob Marley: One Love. Er is alleen een probleem vaak bij deze manier van script schrijven. Je hebt geen garantie dat je de versie schrijft die daadwerkelijk op het grote scherm zal verschijnen.

Vaak worden bij dit soort films verschillende scenarioschrijvers gebruikt om verschillende versies van het script te schrijven. De producent noemt dit verbeteren, ik noem het verpesten…maar wie ben ik? Geen Hollywood-producent. Vaak beslist de producent dan vaak wat die wilt houden en wat verbeterd moet worden of toegevoegd worden. Een goede schrijver kan de nieuwe scenes in dezelfde stijl schrijven als de bestaande scenes. Helaas zijn goede schrijvers tegenwoordig schaars dus eindig je met artistieke visies die botsen binnenin het script en dat is zeker een probleem als er meer dan twee schrijvers op het script hebben gezeten. Hoeveel schrijvers hebben er op Bob Marley: One Love gezeten? Vier en ook nog eens vier story-consultants. Zie je waar ik naartoe wil?

 

still 'Bob Marley: One Love' via TMDB

 

Wat je dus krijgt is een film die niet samenhangt en niet weet waar ze de focus op moeten leggen. Waar heb ik dit al een keer eerder gezien? Precies…Napoleon. Maar eigenlijk leidt iedere biopic hieronder. Dit zijn complexe mensen die ieder een bijdrage hebben geleverd in de geschiedenis. Nee, ik heb het niet alleen over Bob Marley en Napoleon Bonaparte maar over zoveel andere historische figuren die jaarlijks slachtoffer vallen aan dit veel voorkomende probleem.

Maar wat is dan de oplossing? Accepteer het. Accepteer dat dit complexe mensen zijn die een complex leven hebben geleid en je dus onmogelijk in 2 uur samen kan vatten. Zodra je dat deel hebt geaccepteerd kan je doorgaan naar het tweede deel van de oplossing van dit probleem en wat is dat? Kies een deel van zijn of haar verhaal wat je aan de wereld wilt meegeven. Net zoals oorlogsfilms. Oorlogsfilms laten je zelden de hele oorlog zien in hun film. Nee ze focussen op een slag of een missie in het bijzonder. Doe dit ook bij historische figuren en we zijn al een heel stuk verder. Maar hoe schrijf je een heel script over één gebeurtenis in het leven van iemand? Als je die vraag moet stellen dan ben je misschien toch niet geschikt als scenarioschrijver.

 

still 'Bob Marley: One Love' via TMDB

 

Maar ja…waarom schrijf ik dit eigenlijk? De producenten in Hollywood zullen zich er toch niks van aantrekken en uiteindelijk zal ook jouw favoriet historisch figuur slachtoffer worden aan de misdaad wat modern film-maken is.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Jelle on Film
10 maanden geleden

Voor de film kwam ook een promo voor de nieuwe biopic over Amy Winehouse.
Helaas ben ik nu ook hier bang voor dat de trailer er beter uit ziet dan de film.
Je zal het dan lezen of ik m'n angst heb overwonnen ;)