Na jaren geschreeuwd te hebben dat wij Nederlanders geen fatsoenlijke films kunnen maken heb ik besloten het tegendeel te bewijzen. Afgelopen periode heb ik mezelf de opdracht gegeven om meer films van eigen bodem te kijken. Hoewel ik de Nederlandse romcom nog steeds afzweer heeft het me wel al naar het leuke Amsterdamned gebracht en de goede karakterstudie van Hardcore Never Dies. De film Spoorloos uit 1988 van George Sluizer zit echter op een heel ander level. Namelijk het level van films die je niet snel zal vergeten.
Toen ik mijzelf deze opdracht gaf ging ik natuurlijk direct naar Google opzoek naar Nederlandse films die ik in mijn kijklijst kon zetten. Op welk lijstje met Nederlandse films je ook klikt, er staat er altijd een bovenaan en dat is de film Spoorloos. Niet alleen staat die op de meeste lijsten met Nederlandse speelfilms, de film staat ook nog eens op de kraslijst van “250 movie bucketlist” en is de enigste Nederlandse film die daar op staat. Natuurlijk moest ik die dan kijken, dus toen ik een middagje tijd had huurde ik de film op Pathé Thuis en begon ik aan het zenuwslopende avontuur van de film Spoorloos.
still 'Spoorloos' via TMDB
De film Spoorloos gaat over een jong stel genaamd Saskia en Rex die op vakantie gaan. Wanneer zij een tussenstop maken op een tankstation en Saskia drinken gaat halen keert zij niet meer terug. Drie jaar later is er nog steeds geen spoor van haar te vinden en is haar vriend Rex (gespeeld door Gene Bervoets) nog steeds naar haar opzoek. De ontvoerder blijft hem brieven sturen om af te spreken, maar hij komt nooit opdagen. Alles verandert echter wanneer de ontvoerder Rex in Nederland opzoekt en hem aanbiedt antwoorden te geven als hij met hem meegaat. Rex denkt geen twee keer na en stapt in de auto, in de hoop na drie jaar eindelijk antwoord te krijgen op de vraag wat er met Saskia is gebeurd.
Vele mysteries draaien zich om de vraag “wie heeft het gedaan?”, de film Spoorloos stelt echter de vraag “hoe is het gedaan?”. De film vertelt je vrijwel in de eerste vijftien minuten wie de ontvoerder is. We zien hem de ontvoering plannen vanuit Frankrijk. Hij is niet specifiek opzoek naar Saskia, hij is opzoek naar een willekeurige vrouw die hij kan ontvoeren. De film heeft het dan ook vaak over het lot. Was het voorbestemd dat Saskia de vrouw was die zou verdwijnen of is het puur toeval dat zij degene was die hij zover kreeg om in de auto te stappen. We zien de ontvoerder Raymond (gespeeld door Bernard-Pierre Donnadieu) verschillende pogingen doen tijdens de film bij verschillende vrouwen. Hij benoemd ook zelf dat hij graag het lot tart. Dat is de reden hoe hij op jonge leeftijd zijn arm brak toen hij van het balkon afsprong. Hij wilde het lot tarten en zesentwintig jaar later deed hij het opnieuw om te kijken of hij in staat was een vrouw te ontvoeren.
still 'Spoorloos' via TMDB
Iedereen in deze film speelt op topniveau. Er is geen enkele acteur/actrice die zwak werk levert, maar degene wie de show steelt is toch echt Bernard-Pierre Donnadieu die de sociopaat Raymond speelt. Iedere scene waarin hij zit is een nagelbijtende scene omdat je niet weet wat zijn volgende stap zal zijn en daardoor lijkt de film ook redelijk abrupt te eindigen, want wanneer Rex zich eindelijk overgeeft aan het sadistische spel wat Raymond met hem speelt, pauzeerde ik de film omdat ik van plan was om naar het toilet te gaan, maar toen ik zag dat ik nog vijf minuten moest, wist ik dat er iets onverwachts zou gaan gebeuren, wat de film alleen nog maar spannender maakte.
En dat gebeurde ook. Het is niet het gebruikelijke Hollywood-einde, het is een film die een statement durft te maken. Het is ook een film die alles tot de laatste seconde heeft uitgewerkt. Om hiervan een voorbeeld te geven; Saskia en Rex begraven ergens muntjes, en als Saskia later drinken wilt halen en kleingeld te kort komt, keert ze zich tot de man naast haar om te vragen voor geld te ruilen, en die man is toevallig Raymond.
Reactie plaatsen
Reacties