House of the Dragon - Aflevering 2

Gepubliceerd op 24 juni 2024 om 12:53

Het moment dat werd aangekondigd dat House of the Dragon seizoen 2 maar acht afleveringen zou bevatten wist ik dat ze een andere structuur moesten gaan toe passen dan dat ze in het eerste seizoen hadden gedaan. Dit zou niet alleen terug te zien zijn in seizoensstructuur maar ook hoe de afleveringen zelf gestructureerd worden. Dat zorgt ervoor dat House of the Dragon seizoen 2 aflevering 2 een van de raarst gestructureerde afleveringen is die de serie tot nu toe heeft uitgebracht en de aflevering op zich staande een dip in kwaliteit maakt als we het gaan vergelijken met de explosie wat voorgaande aflevering was.  

Direct na het zien van vorige aflevering wist ik dat aflevering 2 een moeilijke klus stond te wachten om die aflevering op te volgen. Het was een van de beste afleveringen die in het Game of Thrones-universum bestaat en voor het eerste gedeelte van de aflevering leken ze erin te slagen doordat ze ingingen op wat beide kanten voelde bij de gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in de seizoensopener. We krijgen een prachtige begrafenis te zien aan de kant van de “Greens” en zien hoe Rhaenyra moet omgaan met de keuzes die Daemon voor haar heeft gemaakt. Het leidt weer tot prachtig acteerwerk bij beide kanten waar vooral Phia Saban en Tom Glynn-Garney de kans krijgen hun acteertalenten te laten zien aangezien zij de ouders van het vermoorde kind waren. We zien hoe Aegon uit is op wraak en rare stappen onderneemt dit te krijgen en Otto Hightower (gespeeld door Rhys Ifans) is weer aan het plotten. Kort samengevat, alles wat in een House of the Dragon aflevering hoort te zitten.

 

still 'House of the Dragon Episode 1' via Entertainment Weekly

 

Maar dan gebeurt er wat geks, midden in de aflevering krijgen we uit het niets een scene tussen een smid en zijn vrouw die een doodzieke dochter hebben. Ze hebben het over de gevolgen van de aankomende oorlog waaronder het “gewone” volk leidt. Op zich is er niks mis met de scene zelf maar meer het moment waarop ze besloten hebben de scene te plaatsen. Deze scene wat een prima beeld geeft van wat oorlog met het volk doet was een prima scene geweest aan de start van bijvoorbeeld aflevering 3. Ze zouden dit kunnen toepassen als de zogenaamde Cold Open (een scene wat los staat van de rest van de aflevering) maar nu gebeurt dit midden in de aflevering waardoor het verhaal vertraagt wordt want plotseling zijn er twee nieuwe personages die aan ons voor worden gesteld en een voor nu losstaand gesprek van de rest van de serie voeren, terwijl het conflict van de aflevering niet bij hun ligt. Terwijl wanneer later in de aflevering de hel echt uitbarst, het logisch is om de aflevering erna mee te starten hoe die acties het gewone volk teisteren.

Doordat de aflevering in het midden de noodrem indrukt door deze scene heeft dat gevolgen die de hele aflevering teisteren. In eens voelt alles zeer traag aan en heb je het idee dat er een nieuwe aflevering gestart is. Een aflevering van nog ongeveer dertig minuten waarin alles zeer gehaast aanvoelt. Voor dit stuk zal ik lichte spoilers geven om mijn punt te kunnen overbrengen. Nadat de zoon van Aegon is vermoord krijgt Ser Arryk de opdracht om Rhaenyra te vermoorden in haar eigen kasteel. Waarom hij van alle ridders? Hij heeft een tweelingbroer die aan de kant van Rhaenyra staat. Hij treedt het kasteel binnen, doet zich voor als zijn tweelingbroer om het kasteel binnen te komen en wordt betrapt door zijn tweelingbroer en andere ridders. Het is enkel alleen zijn tweelingbroer die hem aanpakt. Waarom? De andere ridders weten niet welke van de twee aan hun kant staat en welke Ser Arryk is. Een groter cliché bestaat er niet en ze maakte het alleen maar erger door de woorden “which one is Ser Erryk?” uit te spreken. Dat was het moment dat ik in lachen uitbarstte.

 

still 'House of the Dragon Episode 1' via RTL Nieuws

 

Dus laat me deze (korte) verhaallijn even samenvatten. Ser Arryk krijgt de orders om Rhaenyra in haar eigen kasteel te vermoorden, hij reist naar dat kasteel en doet een poging haar te vermoorden binnen dezelfde aflevering. Het lijkt wel alsof ik naar seizoen 7 van Game of Thrones zit te kijken waar de schrijvers ook compleet hun besef van tijd waren verloren. Samenvattend lijkt het veel op de Blood&Cheese-scene die zich vorige aflevering afspeelde maar waarom voelt dit dan gehaast aan en Blood&Cheese niet? Context, het heeft allemaal te maken met de rest van de aflevering. De aflevering duurt 1 uur en 9 minuten en er is al een hoop in gebeurt waardoor de aflevering om eerlijk te zijn overvol aanvoelt. De drama ebt langzaam weg en in plaats daarvan krijgen we klappen in ons gezicht in vorm van actiescenes om ervoor te zorgen dat we onze aandacht houden, maar om eerlijk te zijn…ik verlies mijn aandacht daardoor juist omdat het niet correct aanvoelt. Iets waar de latere seizoenen van Game of Thrones nu bekend omstaan.

Het gene wat aflevering 2 van House of the Dragon uiteindelijk heeft genekt is de lengte en hoe ze die speelduur hebben ingevuld. Lange afleveringen zijn prima, Game of Thrones deed dit vaak genoeg, maar dan focuste ze zich op één belangrijke gebeurtenis. Nu was de aflevering opgevuld met verschillende (belangrijke en onbelangrijke) gebeurtenissen waardoor het gehaast aanvoelde. De structuur van deze aflevering klopte simpelweg niet en dat werd helemaal duidelijk toen ze besloten de aflevering te eindigen met een sekscene. *zucht*

 

still 'House of the Dragon Trailer' via IndieWire

 

Hoewel het een mindere aflevering was, is het nog steeds beter dan het gemiddelde wat we vandaag de dag op televisie te zien krijgen maar het is iets wat House of the Dragon zich niet al te vaak mag permitteren. Deze keer laat ik ze ermee weg komen maar ze zullen komende afleveringen hun best moeten doen om deze middelmatige aflevering recht te trekken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb