“House of the Dragon keert terug naar zijn oude glorie met aflevering 3 van het tweede seizoen.” zijn de woorden waar ik graag deze column mee was begonnen maar niks lijkt minder waar. Als je me vraagt of het een verbetering is van het fiasco wat aflevering 2 was, dan zeg ik ja. Vraag je me of aflevering 3 weer net zo goed is als eerdere afleveringen zeg ik luid nee.
Na een sterke seizoensopener lijkt House of the Dragon moeite er mee te hebben de kwaliteit te behouden in seizoen 2 en zakken ze steeds verder weg naar het “spektakel over verhaal”-cliché. Want met spektakel zat deze aflevering weer zeker vol, het verhaal bleef echter op de achtergrond. Nee, ik zeg niet dat er niks van een verhaal inzat maar ze focuste zich meer op het spektakel wat eraan zit te komen. Want als je me vraagt wat er nou precies in de aflevering is gebeurd, zal ik zeggen :”niet veel.” en dat is niet iets goeds voor een aflevering die 1 uur en 6 minuten duurt. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk gebeurde er weer genoeg maar het voelde heel raar aan. De personages voelde deze aflevering niet meer aan als personages, maar als schaakstukken die door de schrijvers van de series bestuurd worden en naar een bepaalde richting geduwd worden. Ja, ik ga het zeggen, ik weet het is nog vroeg in de loopbaan van de serie, maar ik ga de woorden dan toch uitspreken…ze handelen “out-of-character”. De enige voor wie dit niet geldt is Daemon Targaryen (gespeeld door Matt Smith). Voor hem lijkt het tegenovergestelde te gelden. Daemon lijkt deze aflevering eindelijk een personage te worden in plaats van een schaakstuk wiens enige doel het is om voor een hoop herrie te zorgen. De schrijvers lijken eindelijk zijn personage te begrijpen…alleen hebben ze daar iemand wel nodig voor uit het verleden (wat als pure fan-service aanvoelt).
still 'House of the Dragon' via IndieWire
Dan is er iets anders wat me opvalt. Een soort trend wat door de afgelopen drie afleveringen heengaat, iets wat telkens aan het einde van de aflevering gebeurt. In de laatste twintig minuten komt een personage uit een van de kanten ineens met het geniale idee om aan de andere kant binnen te sluipen. Dit kan zijn door wraak te nemen of met ze te praten. De laatste tien minuten zien we dan hoe ze dit plan uitvoeren. Deze keer door middel van een vermomming. Nu handelen niet een paar personages “out-of-character” maar een volledige stad. Want alsof niemand in die stad de desbetreffende persoon zal herkennen. Het personage is namelijk nogal een belangrijk figuur.
still 'House of the Dragon' via Akhil Arora
Dan is er nog iets wat me stoort. Het teleporteren is weer terug. Waar ze in de latere seizoenen van Game of Thrones over de hele map heengingen in nog niet eens een dag tijd, gebeurt het ook een soort van in House of the Dragon. Ja, ik snap het. De afstanden zijn kleiner en ja, ze hebben draken…maar een schip kan niet binnen een paar uur zo snel Kingslanding bereiken. Het lijkt het laatste seizoen van Game of Thrones wel. De derde trend wat ze volgen is dat ze in het midden van de aflevering even een paar minuten volgen op een naamloos personage om te laten zien hoe de oorlog hun teistert. Maar de oorlog is nog niet begonnen, tot nu toe zijn de enige die elkaar teisteren de twee fracties van Targaryens door telkens mensen naar de andere kant te sturen om elkaar te vermoorden. Het gewone volk heeft tot nu toe het minst geleden. Het lijkt alsof de schrijvers met die scenes willen zeggen :”neem even je rust, ga naar het toilet. Het is pauze.” en dat is niet goed wanneer dat gebeurt in je multi-miljoenen aflevering. Ik denk dat ze aan het einde van het seizoen een paar schrijvers hun bureau moeten laten legen. Te beginnen met Sara Hess (die vorige aflevering schreef en de seizoensfinale van seizoen 2) en David Hancock (de schrijver van deze aflevering).
We kunnen dus stellen dat ook deze aflevering er niet in slaagde om mij te amuseren. Was het beter dan vorige aflevering? Absoluut, maar dat was ook niet zo moeilijk. Het enige waar ik nu nog op kan hopen is dat ze zich komend seizoen nog weten te verbeteren en anders voor seizoen 3 deze twee schrijvers hebben ontslagen.
Reactie plaatsen
Reacties